© 2016 Liora Levy-Baz

  • LinkedIn Social Icon
  • c-facebook
  • Twitter Classic
  • lbliora

כשתצליחו להגיד "לא", תהיו מנהלים טובים יותר


"לא"

למילה הזו יצא מוניטין של "מילה קשה" בצדק. קשה לנו, בני האדם, לקבל "לא" כתשובה והרבה פעמים קשה לנו לא פחות לענות "לא" כתשובה .

יש לא מעט סיבות מדוע הרבה אנשים נמנעים או מתקשים לומר את התשובה "לא":

  • לא רוצים להיכנס לקונפליקט, חוששים מעימות

  • לא רוצים לאכזב או לפגוע ברגשות הצד השני (ולהיות "האיש הרע")

  • לא רוצים לערער על סמכות

  • לא רוצים להיות אלה ש"מנענעים את הספינה"

  • לא רוצים להיות מחוץ לקבוצה, רוצים להשתייך (לקבוצת ה"כן")

מילה אחת, וכל כך הרבה קורה בתקשורת בין שני אנשים כשהמילה הזו נאמרת. או לא נאמרת.

יש מקומות בתקשורת בין שני אנשים בעבודה בהם אני בהחלט מעודדת להחליף את המילה הזו במילים אחרות. עדיף לא לתת לה להשתחרר אינסטנקטיבית כמו שלעתים קורה לה, ואם היא כבר מזנקת, אז להוסיף לה עוד מילים, כמו: לא חושב/ת, לא יודע/ת, לא בטוח, לא נראה לי (אבל..), לא כרגע... ועוד ועוד. ואז לבדוק במה הדברים אמורים.

אני ממליצה לעשות זאת כשאנחנו רוצים לעודד רעיונות, מחשבה יצירתית, ערוץ תקשורת חם שנרגיש בטוח להשתמש בו, שיתוף פעולה עם קולגות וממשקים אחרים, הפרייה הדדית, עזרה, שירותיות, והרשימה עוד ארוכה.

--

קריאה נוספת מומלצת >> "הורדתם כבר את היישום שנקרא לדבר?"

קריאה נוספת מומלצת >> "הבור שמנהלים ועובדים נופלים לתוכו כל הזמן"

----

עם זאת, יש מקומות ש"לא" בהחלט צריכה להיאמר, אם היא אכן התשובה.

פרקטיקה של שקיפות, כנות, אותנטיות ומקצועיות מכילה לחלוטין גם את התשובה "לא", והצד השני בד"כ ישתף איתה פעולה באופן מירבי אם היא גם תגיע מנומקת.

ויש מקומות שאני בהחלט ממליצה לשים אותה ראשונה, כמעט יחידנית במשפט, כמו לדוגמה כשמדובר בקווים אדומים מבחינתנו.

כשמדובר בערכים שעליהם לא תתפשרו בכל הקשור להתנהלות מקצועית ובינאישית, בוודאי כשאתם המנהלים והמנהלות - האחראים הישירים לעיצוב ובניית התרבות הארגונית שכוללת מטבעה קווים אדומים - המילה "לא" צריכה להיאמר חדה וברורה, לא עמומה ולא מגובבת ומסתתרת בינות יותר מדיי משפטים. אין צורך לצעוק אותה, שומעים אותה מצויין כשהיא נקייה מרעשים.

לתקשורת איכותית ולניהול אחראי, מקצועי ואנושי, אנחנו צריכים את ה "לא" בדיוק כמו שאנחנו צריכים את ה"כן".

אם אתם בין אלה אשר קשה להם לומר "לא" מכל ההסיבות שציינתי לעיל, הנה כמה עצות שאולי יעזרו:

  1. הזכירו לעצמכם מה המטרה ומה אתם רוצים להשיג באמצעות ה"לא" (ומה יקרה אם הוא לא יהיה ברור)

  2. אם אתם לא בטוחים מה לעשות, אל תהססו להתייעץ עם אחרים

  3. אל תתבלבלו בין "אגרסיביות" לבין "אסרטיביות". אגרסיביות היא כוחנות המתבטאת בהטלת מרות, צעקות, דרישות חסרות פשר וכדומה, ואילו אסרטיביות היא הבעת דעה והובלת דעה, גם אם שונה מהשאר, באופן מכבד ואדיב.

  4. התאמנו על "לא" קטנים, בסיטואציות פחות משמעותיות

  5. אם ההתמודדות עם תגובת הצד השני למשמע "לא" מלחיצה אתכם, זיכרו שהלחץ הזה יסתיים כשהדברים ייאמרו, אך אם לא תאמרו מה אתם באמת חושבים (ומרגישים), לחץ וחרדה ילוו אתכם באופן תמידי.

  6. אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לאיש/אשת מקצוע שיעזרו לכם לאמן את יכולות ה"לא", אל תהססו לעשות זאת.

ואחרי כל הנאמר, אל תשכחו, לפעמים "כן" היא אכן התשובה הטובה יותר.

---------------

ליאורה לוי-בז : בניית מערכות יחסים עסקיות

"העשייה שלי היא מציאת פתרונות לעסק או הארגון על ידי האנשים שבתוכו"

פיתוח יכולות תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים | בניית הסכמות ויישוב מחלוקות בתהליכי עבודה ותהליכים עסקיים - בין עסקים ובתוכם | ליווי תהליכים מחוללי שינוי | ייעול תהליכים ותקשורת בין צוותים ובין ממשקים | ליווי וייעוץ אישי למנהלים ומנהלות |

מנהלת מפגשי שולחן עגול להנהלה בכירה וצעירה בארגונים וחברות.

#Agile #תרבותארגונית #תקשורתאפקטיבית #פיתוחוליווימנהלים