© 2016 Liora Levy-Baz

  • LinkedIn Social Icon
  • c-facebook
  • Twitter Classic
  • lbliora

יש מגשרת באולם??


ביומיום של החיים אני אמורה לשמוע את השאלה הזו לפחות פעם ביום.

תמ"א 38, שכנים, עירייה ועוד.

לדוגמא כשמישהו מעוניין לעשות תמ"א 38 בבניין, אפילו יותר ממישהו אחד. ויש מישהו שלא.או שכולם מעוניינים בתמ"א ובכל זאת לא מצליחים לגבש הסכמות או להתקדם בפרוייקט.

גיבשו הסכמות וחתמו אבל הבניין ליד מתנגד. או שבתי העסק מתחת לבניין מתנגדים. או שלא מצליחים להסכים עם תכנית הבנייה של היזם/קבלן. או שזה פשוט "התפוצץ" בגלל סיבות אחרות.

(אתם יודעים שכנראה אפשר לפתור את זה בגישור?)

או שיש סכסוכים עם היזם. גם זה שרוצה לבנות מרכז מסחר בשכונה. מסתבר שהתכנון למרכז היה לפני 20 שנה ובינתיים בנו בשטח הזה פארק, שעכשיו הולכים להרוס, באופן חוקי. והתושבים מתנגדים, באופן טבעי.

אז יש גם סכסוכים עם העירייה. ולא רק על הפארק. אלא על התכניות (העירוניות), על היעדרן, על חובות וזכויות, על שירותים. על משבר אמון עם התושבים.

(זה קורה כשאין תהליכי "שיתוף הציבור" עמוקים ומלאים, כאשר מגשרים הם חלק מהצוותים שלהם).

סכסוכים ואתגרים בעסקים - לקוחות / ספקים / שותפים

או לדוגמא כשעבודה עם לקוח או ספק משתבשת: תשלומים לא מועברים, אין התקדמות בעבודה על פי הלו"ז המתוכנן או בכלל, יש חילוקי דעות על מה שסוכם. ועל מה שלא סוכם. יש חילוקי דעות על זמני אספקה / איכות המוצר / איכות השירות.

בכל תחום עסקי.

או כשמחליטים להקים עסק או שת"פ ארוך טווח עם שותף ונמנעים מהדבר הזה, הלא כזה חשוב כי "אנחנו הרי חברים טובים/באותו ראש/ הכי מסתדרים בעולם", נו הדבר הזה, איך קוראים לזה, אה, כן, חוזה. וגם אם נחתם חוזה ובכל זאת עם הזמן, או פתאום, השותפים מרגישים שהם יותר לא מסכימים ממסכימים. ויש מתחים.

ולפעמים הכל ממש טוב בשותפות, אבל מיצינו אותה ואנחנו רוצים להמשיך הלאה והיינו רוצים לפרק אותה בדרך המייטבית ביותר, שתשמור על האינטרסים של כולם. ועל מערכת היחסים.

(מגשר בהגדרתו הוא נייטרלי וזה אחד הדברים המשמעותיים שמסייעים לצדדים בעסקים ליישב מחלוקות ולנהל משא ומתן אפקטיבי)

לפעמים השותפים שלנו הם המשפחה ולתוך העסק המשפחתי מגיעה, עם האהבה, דינמיקה משפחתית שהופכת את העסק לתוסס. תוסס במובן של מבעבע קונפליקטים למכביר וצריך רגע לעשות סדר. (ממליצה להיעזר במגשר עסקי)

קונפליקטים במקום העבודה

קונפליקטים בכל מקום עבודה הם דבר שכיח וטבעי, רק הטיפול בהם לא. בעסקים שמעסיקים עובדים, בחברות וארגונים, יש לקונפליקטים נטייה לבעבע מתחת לשטיח (לכאורה) ולהאיט את העסק עד כדי לגרום לו לדשדש במקום. סכסוכים פנים ארגוניים ובעיות תקשורת משפיעים על יעילות העבודה ושיתוף הפעולה בין מנהלים וקולגות ובין צוותים וממשקים. כל עוד לא יפורקו וינוהלו הם יבזבזו המון משאבים לעסק - היעדים לא יושגו או לא יושגו בזמן, התקציב יהיה בגירעון ועובדים מקצועיים ואיכותיים יעזבו או יפוטרו כתוצאה מהימנעות בטיפול בקונפליקט, או טיפול לא נכון בו.

(מגשרים מקצועיים הם מומחים לניהול קונפליקטים ובניית הסכמות. סדנאות עבודה ממוקדות יכולות לפתור הרבה תסכולים, לתת כלים לתקשורת אפקטיבית ולהניע עובדים ומנהלים).

גישור במשפחה - ממש לא רק בגירושין

ובחזרה למשפחה. פה באמת שואלים אחת לשבוע אם יש מגשר/ת באולם - אבל רק לגירושין. עליית המודעות בחברה ליתרונות הליך גישור בגירושין היא דבר מבורך, אך גישור במשפחה הוא לא רק לגירושין. מה עם (סכסוכי) הירושות? והדירות? והנחלות המשפחתיות? וכן למכור או לא למכור את האוסף המיוחד של סבא? כל המחלוקות שלעיתים הולכות ומעמיקות עד שבני משפחה כבר מתחילים להרגיש יותר כמו אוייבים ופחות כמו משפחה.

(ממליצה לנסות קודם כל גישור).

סכסוכי שכנים

ואי אפשר בלי הסיטואציה ה-הו כה שכיחה וכאובה של סכסוכי שכנים. מסתכסכים כי מישהו לא משלם ועד, כי השכן בבית ליד פותח חוג בחצר והשכן השני מתנגד, כי צריך לזפת את הגג, כי חסר סיבות??

(הידעתם שיש מרכז גישור עירוני קרוב לביתכם בו תקבלו שירות ללא עלות לבעיות כגון סכסוכי שכנים ומחלוקות בכלל בקהילה?)



גישור מונע - ה-מתכון לעסק מצליח ומשגשג

ולמה כשכבר מתנגשים? למה רק בסכסוכים? גישור זה לא רק תרופה לכאב הסכסוך ולסיומו, זה לחלוטין אורח חיים בריא של הימנעות מסכסוכים והפיכת מחלוקות לדשן איכותי לצמיחה ושגשוג. קוראים לזה גישור מונע (Preventive Mediation) וזה חסכוני ואפקטיבי במיוחד. גישור הוא הליך שיכול להיעשות לפני תביעה משפטית ועדיין לקבל תוקף משפטי, מבלי שיישפך "דם רע" בבית המשפט. מומלץ לנסות גישור לפני שהגענו לשלב הפיצוץ עם הלקוח/ספק, לפני "אני אתבע אותו/אותה/אותם", לפני שששילמנו או הסכמנו לשלם אלפי שקלים לעורכי דין ונכנסנו לעימות משפטי. תמיד אפשר יהיה לשלם אותם אחר-כך, במידה ולא נגיע להסדר ועדיין, בכל זאת, נרצה להגיש תביעה.

אפשר לבצע ייעול תהליכים במקום העבודה בדרך של בניית הסכמות, פרקטיקה שמעלה את גרף שיתוף הפעולה העתידי , מניעה עובדים ומצמצמת קונפליקטים והתנגדויות. ניתן להקנות לעובדים כלים לתקשורת אפקטיבית, פנים ארגונית וחוץ ארגונית, להעביר סדנאות לניהול קונפליקטים ולטפל בקונפליקטים כשהם עוד קטנים. מגשר יכול ללוות תהליכים מחוללי שינוי (שינוי ארגוני, שינוי מדיניות, שינוי פרקטיקה) ולתווך אותם על ידי פרקטיקות גישור ומשא ומתן כך שיעברו באופן מייטבי ובמינימום התנגדויות.

יש מגשרת באולם??

בטח. אני כבר באה.

-----------------------------------------------------------

ליאורה לוי-בז: בניית מערכות יחסים עסקיות

"העשייה שלי היא מציאת פתרונות לעסק או הארגון על ידי האנשים שבתוכו"

פיתוח יכולות תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים | בניית הסכמות ויישוב מחלוקות בתהליכי עבודה ותהליכים עסקיים - בין עסקים ובתוכם | ליווי תהליכים מחוללי שינוי | ייעול תהליכי עבודה בין ממשקים | גישור עסקי ומו"מ | ליווי אישי למנהלים ושותפים עסקיים.

מעבירה סדנאות בניהול קונפליקטים, תקשורת אפקטיבית ומפגשי שולחן עגול להנהלה בכירה והנהלה צעירה.


71 views