© 2016 Liora Levy-Baz

  • LinkedIn Social Icon
  • c-facebook
  • Twitter Classic
  • ליאורה לוי בז /גישור עסקי ומו"מ

סליחה, למה שאני אבקש סליחה??


עונת החגים.

כמו העלים שמתחילים לנשור והימים שמתקצרים, אנחנו מתגלגלים לתוכם במעין מחזוריות טבעית, כל שנה....אבל למה בעצם? מה הרעיון מאחורי המסורת? מה משמעות הסדר אשר קובע כי קודם שנה טובה ואחר כך סליחה? לי זה בכלל נשמע הגיוני שקודם תהיה כפרה ואח"כ השנה תהיה טובה...ולמה סליחה? אני חייבת..?

אני הופכת והופכת ב"שנה טובה ומתוקה". למה אלו מילות הברכה? אני מכירה את הפרשנות הדתית המקובלת וסורי, זה לא כל כך מספיק לי. מה יש ב"שנה"? חופרת עם עצמי בסגנון אבשלום קורי ומוצאת הישנות ושינוי. או אז אני רואה כי הברכה מקווה לי שהדברים הטובים שהיו מנת חלקי עד היום יישנו גם בשנה החדשה. אחלה. ומה קשור שינוי? אצלי שינוי זה מצב של מודעות. ה"אני" שלי במודעות גבוהה יותר, ישנה הבנה עמוקה יותר למה לא טוב ולעובדה כי צריך לשנות משהו בקיים. מה לשנות?? בלי לחץ, נתנו לי 10 ימים לחשוב על זה.

רגע, לשנות זה לסלוח? וסליחה, למה שאני אבקש סליחה??

נכון, לא כתוב ממש לבקש סליחה, מדובר בכפרות, בלכפר. היהדות קוראת לזה "תיקון" והפרשנות אומרת "תעשה לך תשובה". במובן הדתי מסורתי, אלה הימים בהם הקב"ה קרוב יותר, ובקשת מחילת עוונות היא ממנו, אך עיקר החג אינו עוסק ביחסים בין אלוהים לאדם אלא ביחסים בין אדם לאדם.

אני עוסקת במקצוע שרוב האנשים לא כל כך מכירים, או שיש להם מושגים מוטעים לגביו, כמו לדוגמא כשחושבים שגישור הוא מעין סולחה או הליך של פשרה, אך בגישור לא עוסקים בסליחה. בגישור עוסקים בעיקר בהקשבה.

כאשר צדדים לסכסוך מדברים בחדר הגישור (שזה אומר גם צועקים, כועסים, מתווכחים..), יושב איתם בחדר מגשר שהמומחיות שלו זה לנטרל רעשים. המומחיות שלו זה להקשיב לצדדים ולעזור להם להקשיב למה שנאמר על ידי הצד השני, מתחת לרעש, וכך להגיע לעצם עניין הסכסוך.

גישור פרגמטי הוא גישור ענייני והזמנה להליך גישור היא לא הזמנה להליך של סליחה. זו הזמנה לצדדים לברר מה קרה ביניהם ולתת להם את היכולת להחליט בעצמם איך הם רוצים לסיים את הסכסוך. רובנו רוצים לפתור ככה בעיות אך לא מצליחים לעשות זאת לבד בגלל כל האמוציות שמשתלטות עלינו.

גישור לא עוסק בסליחה. הוא עוסק בניסיון להקשיב למה שיש לצד השני להגיד, עם הידיעה המוחלטת שאנחנו לא מסכימים איתו. כשמקשיבים באמת, לרוב מגלים מידע חדש, כוונות חדשות, צדדים חדשים לעניין וכך גם מגיעים להבנות שלא היו שם קודם. מהנקודה הזו, בדרך כלל, נרקם גם בקלות יחסית הפיתרון.

ואף על פי שזה לא בתכנית, לעתים בחדר הגישור, אחרי ניטרול הרעשים וכשנוצרת כבר הבנה משותפת למה הסכסוך התחיל, אחד הצדדים מבקש סליחה. והצד השני בוחר לסלוח. לפעמים, אחד הצדדים מצליח להגיד שמה שהוא בעיקר זקוק לו זו התנצלות; הוא מצליח סוף סוף להגיד שהוא בעיקר פגוע, ולא כועס. והצד השני, שמצליח לשמוע את זה כי כבר אין רעשים, בוחר להתנצל.

ההתנצלות, הסליחה, צפה ועולה מעצמה אחרי שהשיח השתנה. סליחה היא תוצר של תהליך, היא לא התהליך עצמו.

השנה הזו שבאה עלינו לטובה, עם כל מחזוריות הטבע והחיים, תהיה חדשה באמת רק אם ננסה להחליף תקליט פנימי בכל מה שקשור למה שלא טוב לנו, אם נעשה שינוי בדפוס פעולה או מחשבה. או אז השנה הזו לבטח תהיה גם טובה.

תנסו שינוי.

תנסו גישור.

שנה טובה.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ליאורה לוי בז- מגשרת עסקית עם התמחות במשא ומתן ותהליכי עבודה. מעבירה סדנאות בתקשורת אפקטיבית, ניהול קונפליקטים ומפגשי שולחן עגול למנהלים בכירים וצעירים.

"העשייה שלי היא מציאת פתרונות לעסק או הארגון על ידי האנשים שבתוכו: גישור ויישוב סכסוכים פנימיים ובין עסקיים, ניהול משא ומתן וליווי תהליכים מחוללי שינוי בארגונים ובעסקים. "

תנסו גישור.

054-7782555 / lbliora@gmail.com

#סליחה #שינוי #יוםכיפור #יוםהכיפורים #גישור #תהליך #מגשרת

29 views