© 2016 Liora Levy-Baz

  • LinkedIn Social Icon
  • c-facebook
  • Twitter Classic
  • ליאורה לוי בז

הבור שמנהלים ועובדים נופלים לתוכו, כמעט כל יום


הכל מתחיל ונגמר בתקשורת.

תקשורת זו לא רק היכולת להקשיב, אלא גם היכולת שלנו לבטא את מה שאנחנו חושבים, ובמקרה שלנו בני האנוש, מה שאנחנו חושבים שזו היכולת שלנו לבטא.

יש הרבה גורמים שמשפיעים על איכות התקשורת בין אנשים, אחד מהם הוא מודעות, או יותר נכון חוסר מודעות לאופן בו אנחנו מבטאים את עצמנו. אנחנו נוטים לחשוב שאנחנו אומרים לצד השני בדיוק את כל מה שאנחנו חושבים ורוצים, מה שנקרא "אחד לאחד".

הנטייה לחשוב שמה שאנחנו רוצים ומה שאמרנו בפועל בהקשר לכך הם אכן "אחד לאחד" היא אחד מבורות התקשורת המשמעותיים בין אנשים. כאשר מנהלים נופלים לתוכם עם עובדים, גלגל הלחץ שלהם והתסכול (מהצוות כמובן... )מתחיל לנוע.

בתוך הראש של המנהל הכל מאוד ברור: מה המשימה שצריך לעשות, למה צריך לעשות אותה, מה ההשלכות שלה, מה צריך לבדוק ולוודא וגם בעיקר, תוך כמה זמן צריך לסיים אותה. העניין הוא שכל הברור הזה לא יוצא החוצה, או להיפך - יוצא, אך לא ברור.

המנהל - בטוח שמכיוון שהכל נאמר (רמז: לא הכל נאמר), הכל גם ברור ומובן. העובד מצידו - הבין את כל מה שנאמר (רמז - לא הבין את מה שלא נאמר).

יתירה מכך, אנחנו נוטים לחשוב שאנשים בסביבה הקרובה לנו חושבים בדיוק כמונו ולכן מה שנאמר בפועל לא יכלול את ה"הבנות המשותפות" לכאורה. המנהל בטוח שהעובד מבין את כל הפרספקטיבה מהצד שלו והעובד בטוח שהמנהל מבין את כל הפרספקטיבה מהצד שלו, והנה הגדלנו את הסיכוי ליצור הבנות שונות.

נכון, יש מערכות יחסים עסקיות עם תקשורת איכותית שבהן, עם הזמן, מבססים הבנה טובה של הצדדים ושל מרחב העבודה שהם מתנהלים בו, אבל היכן שהתקשורת צריכה חיזוקים, משני הצדדים, זה כמעט לא קיים. מה עוד שהבנה, טובה ככל שתהיה, היא לא קריאת מחשבות :) בנוסף, בסביבת עבודה דינאמית ומתפתחת, כאשר המשימות והפרוייקטים משתנים ומתפתחים תדיר, יש מידע חדש כל הזמן, שיקולים נוספים, סדרי עדיפויות שמשתנים ועוד.

עם כל זאת, אל דאגה. ניתן לשפר את ערוץ התקשורת הזה דיי בקלות.

קודם כל, התחילו לשנן את החוק הכי חשוב:

המובן מאליו עבורכם אינו מובן מאליו עבור אחרים.

ואז תעברו לפרקטיקה המעשית של החוק:

מנהלים

התחילו לשים לב למה שאתם אומרים בפועל - ממש בחירת המילים עצמן אל מול מה שאתם חושבים בראש. הדבר הכי יעיל לעשות לשם כך הוא להכין רשימה מפורטת מראש ולעבוד לפיה בשיחה עם העובדים. בקשו או שאלו את הצד השני שאלות קונקרטיות בהתאם ובידקו איתם האם הייתם ברורים בקשר לדברים הבאים:

  • מה בדיוק המשימה

  • למה עושים אותה / צריך אותה

  • מה נדרש עבורה

  • אלו ממשקים אחרים רלוונטים, אם בכלל

  • מתי אתם רוצים שהמשימה תושלם ("בהמשך", "בקרוב" וכל ביטוי אחר אשר יכול להיות נתון לפרשנות הוא מיני-בור תקשורת בפני עצמו. ניקבו מועדי זמן חד חד ערכיים).

  • בידקו האם יש עוד שאלות

  • בידקו האם צריך את עזרתכם

  • עשו מעקב משימות (Follow UP)!

עובדים

האחריות על השיחה היא גם שלכם, בוודאי כשמדובר בשיחה שקשורה למשימות שלכם. שימו לב שכל האמור לעיל נאמר והובן ואם לא, העלו את השאלות ותיזמו את הבירורים בעצמכם.

-------------------

מספרים לכם שבשביל תקשורת טובה צריך לדעת להקשיב, אני אומרת לכם שבאותה מידה צריך לדעת לדבר.

ליאורה לוי-בז: בניית מערכות יחסים עסקיות

"העשייה שלי היא מציאת פתרונות לעסק או הארגון על ידי האנשים שבתוכו"

פיתוח יכולות תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים | בניית הסכמות ויישוב מחלוקות בתהליכי עבודה ותהליכים עסקיים - בין עסקים ובתוכם | ליווי תהליכים מחוללי שינוי | ייעול תהליכי עבודה בין ממשקים | גישור עסקי ומו"מ | ליווי אישי למנהלים ושותפים עסקיים.

מעבירה סדנאות בניהול קונפליקטים, תקשורת אפקטיבית ומפגשי שולחן עגול להנהלה בכירה והנהלה צעירה

#ייעולתהליכים #עבודתצוות #פיתוחוליווימנהלים #ניהולקונפליקטים #תקשורתאפקטיבית #ניהול

60 views